Fatum




Mechanizm umożliwiający Graczom zamienianie porażki na sukces. Fatum to pula punktów.



Gracze za każdym razem kiedy nie pasuje im wynik testu, mogą go zmienić dorzucając jeden punkt do puli. Gracze mogą uzyskać nawet taki efekt, na który nie mieli szans na kościach.


 


Przykład. Rudobrody ucieka przed watahą wilków. Niestety nie ma żadnych szans uciec, więc dorzuca do puli Fatum jeden kamyk (który jest wizualizacją punktu). Żeby wszystko miało ręce i nogi, Gracz stwierdza że dobiega do urwiska kończącego się rzeką, do której wskakuje – tym sposobem uciekając przed pożarciem.


 


Czarnoksiężnik próbuje odczytać pradawny zwój z potężnym rytuałem. Jeden test odzwierciedla dwa tygodnie żmudnych analiz. Gracz ma spore szanse – wartość zmodyfikowana wynosi  5, więc [83%]. Niestety wypada [6] i Czarnoksiężnik doznaje porażki. Gracz nie mając więcej czasu dodaje punkt Fatum do puli, zamieniając porażkę w sukces.


 


MG lub Gracze mogą w każdym momencie odrzucić z puli jeden punkt, jeżeli ześlą na Graczy (jednego lub kilku) jakieś nieszczęście. Gracz nie może karać sam swojej postaci, tylko postać innego Gracza.


 


Rodzaj nieszczęścia może być dowolny byle zaakceptowany przez MG np.



  • Gracz został okradziony ( z broni, leków, magicznego przedmiotu)

  • Gracz został ranny (skręcenia kostek, odmrożenia, poparzenia)

  • Gracz zachorował

  • Jego ekwipunek został zniszczony lub uszkodzony (rdza, kwas, robale, pleśń)

  • Gracz doznał obłędu (choroba psychiczna)

  • Gracz osłabł – głód, zmęczenie, skrajne temperatury

  • Jakakolwiek inna niedogodność zaakceptowana przez MG


Za jeden punkt MG może ukarać kilka postaci.

 


Przykład. Rycerz Wacław użył Fatum dwa razy w walce. Łowczyni Elikante użyła Fatum trzy razy. Mag i Kapłan nie widzieli potrzeby dorzucać się do puli. Pula wynosi teraz 5 punktów, więc o  jeden więcej niż liczba Graczy. Niebezpieczna sytuacja. Elikante stwierdza więc, że zbroja Wacława pokryła się rdzą wskutek wilgoci z puszczy. MG się zgadza. Zabiera punkt z puli, a Wacław biega w podrdzewiałym pancerzu.


 


Kiedy drużyna doszła do miasta MG zabrał z puli dwa punkty i wynosi ona teraz 2. Oznajmił iż „Zostali zatrzymani przez straż, która zarekwirowała Łowczyni kuszę, ponieważ to broń zakazana, a Maga wsadzili do lochu za czarnoksięstwo”.


 


Pula jest wspólna dla wszystkich biorących udział w sesji (w tym Mistrza Gry). Pula ma swój limit, wynoszący

 


Liczba Graczy + tajny rzut kością przed każdą sesją MG.




MG powinien zrobić zdjęcie (np. komórką) wyniku na tej kostce . Wyniku na kostce nie mogą znać Gracze.


 


Dodatkowo Fatum spada o 1 punkt jeżeli jakaś postać zostaje okaleczona (zwykle wynik obrażeń w trakcie walki). Jeżeli jakaś postać umrze, to Fatum spada o K6 punktów – rzuca martwy Gracz.


 


Jeżeli  Fatum osiągnie swój limit (punkty Fatum = limitowi na sesję), to jedna z postaci Graczy, decyzja MG, umiera - natychmiast lub po pewnym czasie (w każdym razie na tej sesji). Jeżeli tak się stanie to Gracze znają już limit Fatum na tą sesję, Limit pozostaje taki sam – MG powinien mieć zdjęcie kości jako dowód. Śmierć postaci nie może być jakaś niezwykła, ot przypadek, możliwe zdarzenie losowe.


 


Przykład. MG [Po osiągnięciu limitu Fatum] „ Budzicie się nad ranem na polanie, do waszych nozdrzy dochodzi mdły odór krwi.  Pod drzewem, gdzie trzymała wartę,  siedzi Grau Anhohe z rozszarpanym gardłem i przegryzionym brzuchem z którego wystają resztki wnętrzności.”


 


Fatum nie jest sprawiedliwe. MG lub Gracz może karać lub uśmiercać (tylko MG) postać, która nie używała w ogóle Fatum. Każdy może używać Fatum, ile razy chce. Jeden z Graczy może to zrobić 4 razy, a inny tylko raz lub wcale. Ktoś może dorzucając punkt osiągnąć limit Fatum, ale umrze ktoś inny. Ktoś może cierpieć za czyjś sukces.


 


Mechanika nie zakłada wskrzeszeń. Jeżeli jakaś postać umiera to Gracz kończy grę tą postacią.



Fatum nabiera dodatkowych zasad w trakcie walki. Gdzie jest używana,aby uzyskać dodatkowe efekty (ogłuszenie, rozbrojenie, uszkodzenie ekwipunku). W trakcie walki MG może także usuwać punkty, aby premiować przeciwników Graczy.