wieza.org
[::]


[Kościana] Mechanika oparta na mini-grach 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 414
Post [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Cały czas szukam i kombinuję, jak tu by ugryźć temat mechaniki która można by obudować na potrzeby gry, czy to planszowej czy karcianej czy innej.

Pomyślałem o dość sympatycznej turlaninie pana Knizii, opartej na 8 k6 symulującej olimpijskie zmagania w dziesięcioboju: każda z dyscyplin ma inne zasady turlania i wyborów odzwierciedlające jej sportowy charakter (dokładny opis na moim blogu. Ponieważ gra jest darmowa i oparta na klasycznych i znanych rozwiązaniach można by wykorzystać jej elementy do rozwiązywania wyników działań postaci.

Przykładowo, mechanika rzutu oszczepem (Gracz wykonuje pierwszy rzut sześcioma kośćmi. Po każdym rzucie musi odłożyć co najmniej jedną kość, ale można odkładać tylko i wyłącznie kości z nieparzystą liczbą oczek. Brak wśród wyrzuconych kości nieparzystej oznacza, że gracz spalił próbę. Gracz ma prawo skończyć rzuty w dowolnej chwili a wynik to suma oczek na kościach, które odłożył. Każdy gracz ma trzy próby ale liczy się najlepsza z nich.
przykład
I rzut: [3] [6] [6] [2] [2] [1] i odkłada [3]
II rzut: [5] [5] [6] [3] [1] i odkłada [5] i [5]
III rzut: [5] [1] [6] i odkłada [5] i [1] i stop
gracz odłożył [3] [5] [5] [5] [1] i zdobył 19 punktów)

pasuje jako test próby otwarcia mechanicznego zamka o określonej punktami trudności które trzeba zdobyć by zakończyć działanie sukcesem (ilość podjętych prób określa ilość posiadanych wytrychów).

Mini-gry byłyby stosowane tylko w ważniejszych (krytycznych) momentach scenariuszy tak, by nie przedłużać niepotrzebnie rozgrywki. Postacie miałyby możliwość wpływania na kości (przerzucenie lub przełożenie [odwrócenie na przeciwległą ściankę] jednej z nich, pomoc innemu graczowi itd.

Kości byłoby 10, można by podzielić je na kolory (cechy) i zmodyfikować lekko układ punktów (np. 1 ścianka pusta, dwie ścianki z 3, 1 ścianka z 7 zamiast 6 itd, ścianka dodająca/odejmująca punkt z innej kości, itd).

Wydaje mi się, że pomysł jest rozwojowy: można dokładać nowe mini-gry oraz zmodyfikowane k6, tak by projekt się rozwijał.

Jak się Wam widzi taka przygodowa turlanina? Jakie modyfikacje na kościach (tylko jedna ścianka zmieniona) przychodzą Wam do głowy? Czy inni gracze nie nudziliby się podczas rozpatrywania testów, jak ich wciągnąć do kulania? Jak podnieść poziom trudności podczas rozwoju gry?

_________________
poooqowisko


06 cze 2012, 10:49
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2005, 00:00
Posty: 1190
Lokalizacja: Kraków
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Trochę nie łapię czego szukasz... samą mechanikę turlania koścmi i zliczania sukcesów ? ciekawe sposoby wykorzystania kości ? inne ?
Na oko przy podanych przez Ciebie zasadach rostrzygania ten kto rzuci wyżej ma lepiej, a ten kto rzuci nisko nie ma zbyt wielu opcji. Widziałem kilka ciekawych planszówek, które rozwiązywały ten problem na różne sposoby, ale raczej jest to nie do podciągnięcia pod rpga czy grę pokroju Arkham Horror... (chyba, że zastosować podejście ala Lady Blackbird, gdzie "porażki" generują jakieś zasoby, które można wykorzystać w późniejszej grze).

_________________
Sleep is a symptom of caffeine deprivation


06 cze 2012, 13:52
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 414
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Zależy mi na mechanice wykorzystującej różne mini gry kościane które w jakiś sposób przedstawiają lub symulują podjęte działania postaci: skradanie się wymagałoby serii niskich rzutów, siłowanie na rękę to zebranie puli takich samych 3 sukcesów wyższych od 5 itd, jakiś sposób by kulający gracze mogli odczuć napięcie związane ze swoimi postaciami.

Chyba mam problem z czytelnością...

Chciałem użyć ich jako przerywników w projekcie gry paragrafowej, ale mechanika jest chyba zbyt skomplikowana do książek z wyborami...

_________________
poooqowisko


06 cze 2012, 14:35
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2005, 00:00
Posty: 1190
Lokalizacja: Kraków
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Aaaaa-ha ;-)

Hmm, gdzieś czytałem recenzję rpga "Aces & Eights", który podobno składa się z masy takich mini-gierek w klimatach Dzikiego Zachodu - zawsze można tam spojrzeć w ramach inspiracji.

Może podejście takie jak w "To Court the King" ?
- W grze chodzi o zdobycie różnych kart za pomocą rzutów kośćmi.
- Zdobycie karty wymaga zwykle jakiegoś niby-pokerowego układu kości (np. dwie pary, siedem takich samych wyników, suma oczek powyżej 30, itp.) .
- Standardowo rzucasz paczką kości, musisz zatrzymać przynajmniej jedną z nich, resztą możesz rzucać ponownie (dopóki nie skończą ci się kości).
- Zdobywane karty pozwalają na modyfikacje wyników, dorzucenie dodatkowych kości, dodanie kości z ustalonym numerem, przekazanie "kropek" z jednej kości do drugiej, itp.
Jedyny minus powyższego, to dosyć długi downtime.

_________________
Sleep is a symptom of caffeine deprivation


06 cze 2012, 15:11
Zobacz profil WWW
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 414
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Zależy mi na mechanice działającej dla dwóch graczy, może być lekko pasjansową układanką z elementami interakcji, pozytywnej lub nie, zależy od sytuacji. Obie postaci są charakterystyczne: mają swoje zdolności i umiejętności przydatne w turlaniu. Istnieje możliwość wyboru jednej z kilku postaci, aczkolwiek zawsze muszą być w sumie dwie.

Pomysł ze zbieraniem kart jest ok: upolowaną kartę można by wykorzystać do niewinnego szachrajstwa (działanie stałe), małego oszustwa (zużywając) lub do wielkiego przekrętu (odrzucając). Karty na które się poluje miałyby trzy kolory: biały, szary, czarny i pięć stopni (od 1 do 5). Zadaniem gracza byłoby zdobycie karty z kolejnym numerem, z tym, że czarna i biała nie mogą ze sobą sąsiadować, a czarne i białe piątki można zdobyć kiedy nie mamy karty koloru przeciwnego. Na początku karty układamy w trzech kolumnach, w porządku rosnącym i możemy zacząć walkę.

Każdy gracz miałby 5 kości k6 (ścianki od 0 do 5) oraz 5 żetonów w swoim kolorze. Żeton możemy położyć na karcie po osiągnięciu sukcesu na kościach w zależności od zdobywanej karty. Walczymy o karty na których leży nasz żeton. Karty z 1 potrzebowałyby 3 żetonów, z 2: 4, z 3: 5, z 4: 5 żetonów i kartę z 1 a z 5: 5 żetonów i kartę z 2 lub dwie karty z 1. Karty mogą mieć dwie strony: rewers z wyzwaniem (test do zaliczenia), awers to strona ujarzmiona ze zdolnościami do wykorzystania. Kto skompletuje 5 kolejnych kart -wygrywa.

_________________
poooqowisko


06 cze 2012, 15:36
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 414
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Fajnie zagrała w tym przypadku zasada "wysypujących się kości": garść składa się z 6 kości, pierwszy rzut wykonujemy wszystkimi, możemy zaakceptować go w całości lub zatrzymać 1 kość i przerzucić 5, drugi wynik możemy zaakceptować w całości lub zatrzymać 2 kości i przerzucić 3, trzeci wynik jest niezmienny (3 kości). System jest szybszy od tego z przykładu i (chyba) równie ekscytujący.

Testy były prowadzone na k6 i k10, mam ochotę sprawdzić go jeszcze na k-ósemkach aczkolwiek nie mam ich w takiej ilości. Ktoś ma pomysł jak je zasymulować?

_________________
poooqowisko


12 cze 2012, 14:27
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 414
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Aktualny stan projektu: siatki i plastelina do wypełnienia...

Obrazek

...i gotowe kostuchy.

Obrazek

_________________
poooqowisko


22 cze 2012, 19:55
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 414
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Sposób organizacji panelu gracza:

Załącznik:
karta_postaci.PNG
karta_postaci.PNG [ 13.07 KiB | Przeglądane 420 razy ]


W centrum karta postaci z grafiką, umiejętnością, statami, po prawej kości możliwe do wykorzystania, po lewej od góry kości zmęczenia (te na których wypadły pytajniki lub wydane), po lewej u dołu rany (odwrócone wykrzyknikiem żeby się nie myliły, obrażenia lub wydane życie). Cechy (S, Z i I) ograniczają liczbę możliwych do użycia kości. Kości zmęczenia odzyskiwane byłyby na początku tury. Kostki ran potrzebowałyby wyleczenia.

_________________
poooqowisko


22 cze 2012, 21:36
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 414
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Pierwsze podejście do mechaniki, na starcie bierzemy się za walkę wręcz pomiędzy graczami:
Atakujący Gracz1 rzuca pulą dostępnych kości, wylosowane wyniki to jego ataki, ! to ataki krytyczne,
Broniący się Gracz2 rzuca pulą dostępnych kości i stara się zablokować jak najwięcej ataków ze strony G2, blokowanie ataku polega na zdobyciu kości tej samej wartości, Atakujemy pulą Siły, bronimy się Zręcznością, Inteligencja służy do zaklęć.
Atak krytyczny (!) można zablokować tylko krytyczną obroną (!) lub magicznie.
Przykład:
G1 atakuje czterema kościami, wyrzuca: 2/5, 0/7, ! i ? -? to strata kości, trafia ona na pulę zmęczenia, będzie odzyskana na początku kolejnej tury. Do ataku wybiera: 5, 7 i !.
G2 broni się pięcioma kośćmi i uzyskuje: 1/6, 3/4, 1/6 i !. Wybiera 1+6 by zablokować atak 2 (7), oraz ! by zablokować atak krytyczny, atak pierwszy wchodzi i zadaje obrażenia: blokuje kości aż do wyleczenia ran.

Prosto, szybko, intuicyjnie.

Pancerze mogą zabezpieczać przed utratą Kości na skutek odniesionych ran, chroniąc przed konkretnymi kościami (np. hełm chroni przy atakach na 2) lub zakresami (pancerz chroni przy atakach na 3-5).

Zastanawiam się na bronią, może urozmaicić walkę tak by premiowała ona ataki na odpowiednich kościach (np. sztylet +1 rana za udany atak na 1 lub 2, miecz +1 rana za atak 3-5), cięższa broń wymagałaby ataków na wyższych poziomach, większych niż 7: czyli użycia większej puli dostępnych kości: (dwuręczny topór +2 rany przy udanym ataku na 9-10).

arkusz broni
arkusz pancerza

_________________
poooqowisko


Ostatnio edytowano 25 cze 2012, 12:30 przez poooq, łącznie edytowano 3 razy



25 cze 2012, 11:36
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2005, 00:00
Posty: 1190
Lokalizacja: Kraków
Post Re: [Kościana] Mechanika oparta na mini-grach
Zdjęcia prototypów są zawsze fajne ;-)

Btw. Czy nie wygodniej byłoby kupić kilka pustych kostek i zmazywalny pisak ?
Zamierzam sobie w podobny sposób zmontować armie kostek do Arkham Horror ;-)

_________________
Sleep is a symptom of caffeine deprivation


25 cze 2012, 11:51
Zobacz profil WWW
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO