wieza.org
[::]


[Planszowe] Ogólny zarys mechaniki 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 23
Post [Planszowe] Ogólny zarys mechaniki
Witam, zacząłem tworzyć niedawno taki projekt gry planszowej, niestety brakło mi motywacji do dokończenia, może się komuś przyda, albo zechce dokończyć, albo wykorzysta jakąś część. Jeśli by ktoś miał jakieś pytania, to chętnie odpowiem.
Realia gry to Sc-Fi, jest imperator, który jakby wysyła na nowe tereny, dość daleko od jego wpływów, nie na tyle jednak aby przestał się liczyć, jednak na tyle aby różne frakcje mogły wszcząć wojny o podbój cennych terenów. To jest jedna z kilku możliwości wprowadzenia tła fabularnego, miałem jeszcze inne, nawet w realiach fantasy, ale zmiana realiów pociągałaby za sobą zmianę pewnych elementów mechaniki, nie koniecznie na lepsze, dlatego zostałem przy takich. Ogółem gra toczy się o władzę w jakimś obszarze, jednak dla urozmaicenia podbija się je nie tylko poprzez siłę i militarne akcję, ale także poprzez sprawną dyplomację i umiejętne dysponowanie wpływami w odpowiednim czasie.
W "instrukcji" którą zacząłem pisać brakuje kilku istotnych elementów, między innym pomysłu o tworzeniu własnych talii na zasadzie draftu przed grą jako opcjonalna wersja gry, gdzie frakcje nie mają z góry ustalonych możliwości ale każdy jakby buduje ją sobie sam. Jak można się domyśleć(lub też nie) istotą tej gry są karty, to od nich zależeć będzie jak ta gra na prawdę będzie wyglądać i czy w ogóle będzie cokolwiek w niej działać(chyba, że przeoczyłem w mechanice jakieś istotne elementy, które uniemożliwiają grę).W dołączonym dokumencie brakuje też opisów frakcji jakie przewidziałem do gry, miały to być:
-wojownicy którzy polegają tylko na sile wojsk
-dyplomaci którzy przejmują kontrolę bez walki
-bogacze którzy potrafią przekupić na swoją stronę każdego(nawet całe armie)
-pupilków imperatora którzy polegają prawie wyłącznie na jego poparciu(wsparciu w walce, nietykalności)
-oszustów którzy lubią utrudniać innym życie poprzez sztuczki i pomniejszanie ich możliwości, kart i dochodów
-obserwatorów/strategów którzy mają poszerzone możliwości, więcej kart, wgląd do przyszłych kart(i modyfikacje kolejności) oraz wgląd w karty innych graczy, ogółem ogromną ilość wiedzy

to taki ekspresowy opis.
Przykłady kart także dołączam, mogą się przydać w lepszym zrozumieniu pewnych aspektów gry, nie są one jednak ani zbalansowane, ani do końca przemyślane(na pewno nie wszystkie), są to raczej przykłady aby wiedzieć co może się dziać i jakie kierunki może przybrać ta gra.Nie ma ich też dużo bo sporo pisałem ręcznie na kartce, jeśli by ktoś był zainteresowany, to poszukam/wymyślę od nowa, bo jeszcze pamiętam o co tu chodzi ;)

Brakuje jeszcze planszy, którą także mam stworzoną, narysuję ją trochę byle jak, bo nie mam jej zrobionej tak jak trzeba, ale myślę, że jest istotna i dość dobrze przemyślana, na każdym polu w nawiasach jest liczba, jest to liczba graczy przy której dane pole jest nieaktywne. Jeśli by komuś zależało to stworzyłem także dość szczegółowy opis jak mają być rozmieszczone planety i jakie wartości mają mieć, ale też gdzieś na kartkach, mogę poszukać, jeśli nie znajdę to chyba jednak nie podejmę się balansowania tego na nowo, bo było z tym trochę roboty, choć i tak może się to zmienić.

Jeśli ktoś miał na tyle chęci aby to wszystko poczytać to ciesze się niezmiernie ;) niestety nie dokończę tego projektu chyba, ale uznałem, że chętnie się nim podzielę, jeśli miałby się komuś przydać.


Załączniki:
Komentarz: Paczka z instrukcją, kilkoma kartami i planszą
Instrukcja+karty+mapa.zip [41.51 KiB]
Pobrane 114 razy
28 mar 2012, 00:40
Zobacz profil

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 23
Post Re: [Planszowe] Ogólny zarys mechaniki
Tak sobie ostatnio przeglądałem ten projekt i poczytałem instrukcję :P i zastanawiam się czy nie wznowić prac nad nią, myśli ktoś, z tych którzy przeczytali, że warto? chyba, że nikt po tak wspaniałym wstępie nie miał chęci czytać


14 lip 2012, 18:00
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2005, 00:00
Posty: 1190
Lokalizacja: Kraków
Post Re: [Planszowe] Ogólny zarys mechaniki
Trudno powiedzieć czy warto - w gruncie rzeczy wygląda to na pierwszy rzut oka jak tam amatorski remake planszowej "Dune", wstępny opis nie porywa, a w instrukcji brak... dużej ilości zapowiadanych rzeczy ;-)

Z fajnych rzeczy wydaje się być :
- Tor czasu i wyznaczone przez niego zakończenie gry
- Podział na planeta/przestrzeń
- Poziomy wsparcia Imperatora

Luźne uwagi :
- Żeton nie rzeton ! Na bogów, przecież Word ma sprawdzanie pisowni...
- Na co komu 100 żetonów funduszy ? O wiele łatwiej jest dać każdemu graczowi tor na którym może sobie zaznaczyć aktualny poziom kasy jednym znacznikiem.
- Zasady rozstrzygania remisów na torze czasu nie są zbytnio potrzebne. Większość gier załatwia to banalnie, ustawiając znaczniki graczy jeden na drugim, tak, że ostatni który wskoczył na wspólne pole będzie zaczynał. Działa bardzo przyjemnie.
- Jednostkowy ruch wojsk nie pasuje zbytnio do toru czasu - wydaje się, jakby statki nie były w stanie latać równocześnie obok siebie, tylko musiały czekać jeden na drugiego. Może powinno się wprowadzić jakieś dwa-trzy typy rozkazów, np. Zwiad - rusz do dwóch armii o maksymalnie pięć pól (koszt czasu 3), Mobilizacja - rusz do pięciu armii o maksymalnie trzy pola (koszt czasu 5).
- Mapa jest fajna, aczkolwiek rozkład planet trochę dziwi - wydaje się, że w zewnętrznym sektorze powinno znajdować się więcej planet niż w sektorach wewnętrznych (ale powinny być odpowiednio słabe/biedne).
- Ciekawym konceptem byłaby dominacja sektora, wymagająca np. posiadania pięciu planet w danym sektorze, gdzie ew. punty zwycięstwa otrzymuje się lub warunki zwycięstwa spełnia się tylko wtedy, gdy jest się jednym dominującym sektor. Taka dominacja jest bardzo trudna w sektorze zewn. (bo jest tam masa łatwych do zdobycia planet i każdy może sobie łatwo wykroić własny kawałek), a łatwiejsza w środku, bo planet mało (aczkolwiek trzeba je utrzymać). Ale to zaczyna powoli przypominać "Chaos w Starym Świecie"... ;-)

_________________
Sleep is a symptom of caffeine deprivation


16 lip 2012, 03:16
Zobacz profil WWW

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 23
Post Re: [Planszowe] Ogólny zarys mechaniki
że dużo rzeczy nie ma, to wiem, to co wrzuciłem to nie była najnowsza wersja przed zostawieniem tego, ale nowszej niestety nie przepisałem na komputerze (często robię notatki na papierze i te odnośnie tej gry gdzieś mi zginęły nad czym ubolewam, bo było tam kilka bardzo dobrych pomysłów i uwag)

-co do pisowni to... nie mam nic na swoje usprawiedliwienie poza tym, że nie mam worda od microsoftu i w tym który mam nie chciało mi się pobierać słowników itp, także nie sprawdza mi pisowni :P
-co do funduszy, to w sumie jak już wszystko jest na różnych torach, to czemu nie to, więc zrobione
-co do remisów na torze czasu, to wymyśliłem to zanim zobaczyłem w jakiejkolwiek grze i zanim większość z używających tego systemu gier ujrzało światło dzienne i poprostu na to nie wpadłem, przeczytałem po zostawieniu tej gry, ale jest to dużo lepsze rozwiązanie, więc zrobione
-co do ruchu wojska, to wydaje mi się, że błędnie zinterpretowałeś to co tam było, (w takim wypadku zdecydowanie do poprawy tekst) można poruszyć dowolną ilość pionków wchodzących w skład armii w ramach jednej akcji, ograniczenia są tylko w tym, że jedna taka akcja pozwala ruszyć się tylko z jednego miejsca (tu jest pewna zmiana którą musze dopisać, bo będzie można rozdzielić armię tak, żeby poprzez tą samą akcję powędrowała w różne miejsca), jeśli nie o to chodziło to ja źle zrozumiałem ;)
-nie znam "Chaosu w starym świecie", ale dominacja w sektorze istnieje, jest o tym wspomniane, może Ci umknęło, choć nie ma tam dokładnie opisane co się dzięki temu zyskuje :P
-jeśli chodzi o Dune, to byłą główną inspiracją, ale nie gra(tej podczas tworzenia jeszcze nie znałem) ale książka, chciałem oddać trochę opisane tam konflikty rodów w obliczu imperatora i w pewnym stopniu klimat tych zmagań (obecny praktycznie tylko w pierwszej części)
-jeśli chodzi o tor poparcia to jest to jednak dość mglisty jeszcze element, mający jednak w opisanej już postaci spory wpływ na rozgrywkę (premie i kary nie są może gigantyczne, ale mogą mieć decydujący wpływ), pełni on trochę taką role powstrzymującą nadmierne ataki, choć zawsze można się tym nie przejmować i ucierpieć nieco na funduszach, zastanawiam się z tego powodu nad pewnymi zmianami lub sposobem skutecznego zdobywania tego poparcia/ utrzymywania go na poziomie neutralnym, bo o ile premie można sobie podarować skupiając uwagę na innych aspektach to kara może być bardzo bolesna
-chciałem jeszcze wprowadzić dość istotny element żetonów czasu(może nie dla wszystkich tak samo ważny ale jednak dość istotny), bo czas jest tu jednak dość ważnym "surowcem", zatem możliwość wykonania akcji bez przesuwania się jest bardzo cenna


16 lip 2012, 17:50
Zobacz profil

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 23
Post Re: [Planszowe] Ogólny zarys mechaniki
Witajcie dobrzy ludzie ;)
Wreszcie udało mi się wziąć do roboty i zacząć coś robić z tym projektem. Jest chyba nieźle, bo mam 3 kompletne frakcje, tło fabularne, dokładne dane odnośnie planszy, sporo poprawek w mechanice itd. brakuje mi tylko kart strategii do bitwy(po ok 5 na frakcje) i kart wydarzeń(tu nie wiem jeszcze ile) i można zacząć testy, postaram się wszystko przepisać (wszystkie notatki mam na papierze ołówkiem :P ) jak najszybciej i dodać brakujące elementy, tak że może do 2 tygodni będzie można zrobić pierwsze testy całości (o ile nie zwolnię z tempem zbytnio). Bardzo jestem ciekaw co z tego wyszło :P
jako, że w wersji elektronicznej mam mało, żeby nie powiedzieć prawie nic :P to mogę się podzielić jedynie kiepskiej jakości wprowadzeniem fabularnym, które jest chyba aż boleśnie klasyczne i słabe:P i od razu ostrzegam, nie studiuję nic związanego z językiem polskim i moje zdolności do pisania tego typu tekstów są marne, a na dodatek wkleję wersję jeszcze bez korekt, których nie zdążyłem jeszcze zrobić, także... bójcie się :P

Lot na księżyc otworzył przed ludzkością nowe możliwości, zmienił świat. Przez wiele lat ta zmiana nie
miała jednak tak wielkiego wpływu na ludzi jak by się mogło wydawać, a przynajmniej nie w kierunku
eksploracji i kolonizacji kosmosu. Pieniądz zawsze rządził światem, a dla podróży kosmicznych nie
było wyjątku, były nie opłacalne, więc nie mogły być rozpowszechnione, to jednak miało się zmienić.
Dopiero prawie 200 lat później ludzie zaczęli stawiać nieśmiałe kroki w kierunku kolonizacji nowych
światów.
Nową Ameryką stał się Mars, był najbliżej, a to było kluczowe na początku ekspansji ludzkości. Indian
nie było, ale koloniści łatwego życia nie mieli. Światem zaczęły rządzić wielkie korporacje, a
przynależność narodowa gwałtownie traciła na znaczeniu. Korporacje niemal przejęły dawną rolę
państwa kontrolując społeczeństwa poprzez oferowane usługi i produkty, ale także przez
odpowiednią selekcję informacji. Ludzie stali się zależni, a mało której korporacji zależało na
czymkolwiek poza swoimi interesami, kontraktami i wpływami, choć zdarzały się zrzeszenia wolnych
ludzi i korporacje trochę bardziej dla ludzi. Wyprawę na Marsa nie finansowała jednak ta „dla ludzi” i
pewnie głównie z tego powodu nie powstały żadne Stany zjednoczone Marsa ani nic tym podobnego.
Rozwój technologiczny trwał, a wraz z nim i nowymi systemami napędowymi opłacalność kolonii
rosła, dzięki możliwości sprawnego transportu i handlu między Ziemią, a Marsem. Każda szanująca
się korporacja zachciała mieć swoją kolonię i czerpać z niej zyski, tak to się właśnie zaczęło. Jednak
zasięg tych operacji nie był duży, ograniczał się do układu słonecznego który szybko został podzielony
i skolonizowany.
Przełom nastąpił dopiero ponad 100 lat po pierwszej kolonii na Marsie. Naukowcy opracowali sposób
podróżowania na niewyobrażalne dotąd odległości. Powstała brama gwiezdna, pozwalała ona
poprzez jakby otworzenie dziury w przestrzeni na przebycie ogromnej odległości dzięki tunelowi i
takiej samej dziurze w innym miejscu we wszechświecie, było to jak przejście przez drzwi. Nagle
odległe układy stały się dosłownie na wyciągnięcie ręki. Trwało nie mało czasu zanim tunele stały się
stabilne, nauczono się unikać otwierania ich w niebezpiecznych miejscach jak np. w środku jakiejś
planety oraz budować odpowiednio duże, aby móc przetransportować statek wraz z kolonistami. Jak
się szybko okazało bramy miały ograniczony zasięg, zużywały ogromne ilości energii a im dalej
prowadził tunel tym więcej jeszcze trzeba było jej dostarczyć. Niedobory energii znacząco wpływały
na bezpieczeństwo i stabilność tunelu. Stworzono jednak sieć tuneli która pozwalała na sprawne
podróżowanie między układami oraz utworzonymi później dla lepszej nawigacji sektorami. Wiele
tuneli na uczęszczanych trasach było otwartych cały czas, za każdą podróż pobierano jednak opłaty,
ale to nie przeszkadzało by handel i rozwój kwitł.
Jak nie trudno się domyślić między korporacjami często powstawały konflikty, mniejsze i większe,
czasem nawet małe wojny, każda miała inne cele, inne idee starała się realizować i rozwijać, jednak
często środki do nich pozostawały te same dla wszystkich. Każda korporacja starała się
rozpowszechniać swoje wpływy oraz powiększać dochody i tu był główny powód wszystkich waśni.
Nierzadko zdarzały się konflikty zbrojne, nawet takie na ogromną skalę, liczyły się tylko korporacje,
ich interesy i ich prawa, były autonomicznymi tworami, jak państwa.
W celu pewnej unifikacji praw, zapewnienia względnego pokoju oraz kontrolowania relacji między
korporacjami powołano urząd o dumnej nazwie imperator. Miał on być gwarantem bezpieczeństwa i
równowagi. Urząd imperatora dawał w pewnym stopniu władzę nad ludzkością, choć w dużym
stopniu ograniczoną przez korporację i utworzoną przez nie radą galaktyczną strzegącą interesów
frakcji i doradzającą imperatorowi. Imperator jednak był niezależny, urząd ten stał się dziedziczny, a
ród imperatorski był niezależny od korporacji, wyłoniony z wolnych od zależności ludzi. Imperatorowi
dla utrzymania porządku przysługiwała potężna armia, która miała strzec porządku i praw w znanym
świecie, nazwanym zgodnie z imieniem jego zwierzchnika imperium. Pomimo zwierzchnictwa
imperatora, który ku zdziwieniu wielu wywiązywał się dobrze z powierzonych mu zadań, konflikty,
nawet te zbrojne nie ustały, zwłaszcza na terenach nowo kolonizowanych i znacznie oddalonych od
serca imperium, czyli Ziemi.
Zadziwiający dla wielu był też fakt, że nie odnaleziono żadnej wysoko rozwiniętej obcej rasy. Zdarzały
się czasem różne formy życia na planetach czy księżycach, nawet formy humanoidalne, ale nigdzie
nie było technologii zdolnej choćby do lotu w kosmos. Jednak nie cały wszechświat został poznany...


24 sie 2012, 22:22
Zobacz profil

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 23
Post Re: [Planszowe] Ogólny zarys mechaniki
Mogę dodać jeszcze szybki opis frakcji(nazw jeszcze niestety nie mają), ich stylów gry i pobieżnie kim są:
-coś jakby Rosjanie, korporacja zajmująca się głównie sprzętem wojskowym, mocno militarni, większość akcji wykonują z użyciem jednostek na planszy, proponowane zwycięstwo-militarne
-bogacze, korporacja giełdowców, bankierów itp, pełniąca też trochę rolę współczesnych chin, obracają największą ilością funduszy, stać ich na wszystko, nawet czasem na małe nagięcia zasad gry, proponowane zwycięstwo-ekonomiczne(uzbierać 200 funduszy)
-biolodzy, lekarze, farmaceuci, zajmują się biologią badaniem nowych roślin i zwierząt, a także chorób i leków, zajmują się też mutacjami i klonowaniem, mnożą się jak mrówki i mają odmienne cele od innych, chcą zbadać nowe organizmy, wpływy i pieniądze są dla nich mniej istotne, proponowane zwycięstwo-eksploracja(odwiedzenie wszystkich planet na mapie)
-uchodźcy, wolni ludzie zrzeszenie w pseudo korporacji, znak niezgody, chcą żyć wolni zdala od manipulacji i korporacji, są jednak za słabi, żeby samemu istnieć dlatego zabiegają najbardziej ze wszystkich o względy imperatora i o protekcję, są raczej słabi w walce i wpływach, ale umiejętnie manipulują poparciem imperatora, proponowane zwycięstwo-poparcie imperatora(uzbieranie max poparcia daje im zwycięstwo)
-naukowcy, siedziba nauki, raj dla naukowców i skupisko eksperymentów, gra nimi to jeden wielki eksperyment, zaczynają zajmować się manipulacją czasem(tu jeszcze nie dokończone)
-oszuści, manipulatorzy, korporacja zajmująca się łącznością i komunikacją w imperium, mają dostęp do ogromnej ilości informacji i chętnie nimi manipulują, proponowane zwycięstwo-kontrola(tak jak militarne, tylko trzeba mieć kontrolę nad planetami zamiast zwierzchnictwa ;))


24 sie 2012, 23:28
Zobacz profil

Dołączył(a): 01 sty 1970, 02:33
Posty: 23
Post Re: [Planszowe] Ogólny zarys mechaniki
dodaję wszystkie zrobione obecnie karty z przydziałem do talii oraz opisem zdolności specjalnych korporacji;
takie "..." oznacza, że jeszcze nie ma nazwy :P, po zrobieniu tych talii zaszły jeszcze zmiany w akcjach standardowych, nie wymagających użycia kart, dlatego są to talie nie kompletne, każda ma mieć 40 kart


Załączniki:
Frakcje.zip [4.79 KiB]
Pobrane 96 razy
26 sie 2012, 14:38
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO